Framtidens bilar behöver hjälp av rymden hero

Framtidens bilar behöver hjälp av rymden

Dagens bilar har mycket gemensamt med datorer och mobiltelefoner. Flera funktioner behöver internetuppkoppling för att fungera, och behovet växer i takt med att bilarna blir mer självkörande. Men vad händer om det inte finns något stabilt 5G-nät att tillgå? Man tar hjälp av rymden.
Bil
Shutterstock
Publicerad
2022-06-15
Dela artikel:

Bilar idag är generellt sett välutrustade från start. Inte bara med avancerade klimatanläggningar eller massagesäten, utan också med digital uppkoppling. Det innebär att bilen i efterhand kan få funktioner installerade genom en mjukvaruuppdatering, helt utan ett verkstadsbesök.

Det har länge pratats om självskörande bilar, och tekniken som gör det möjligt för en bil att köra helt själv medan passagerarna ägnar sig åt arbete eller annan förströelse finns där – i alla fall i de delar av världen som har bra uppkoppling. Men det finns många platser på jorden som befinner sig långt ifrån en 5G-mast, och då vänder man sig istället till rymden för hjälp.

Satelliter till undsättning

Satellitdata och anslutningsmöjligheter är viktiga tekniska byggblock för moderna, självkörande bilar. När den markbundna anslutningen försvinner ser telekom-satelliter till att bilarna håller uppkopplingen.

Rymdstyrelsen har tidigare berättat om hur tåg–, lastbils– och fartygstrafik dragit nytta av rymden för att effektiviseras. Bland annat genom att övervaka tåghastigheter och automatiskt stoppa tågen om de skulle åka för fort – en teknik som gör att de kan köra på ett mer säkert, punktligt och miljövänligt sätt.

Även bilindustrin kan ta hjälp av rymden, vilket man nu börjar utforska. I början av juni i år så skickade den kinesiska bilkoncernen Geely, som bland annat äger svenska Polestar och Volvo Cars, upp nio satelliter i omloppsbana runt jorden. Syftet är att bidra med mer precis information till företagets kommande självkörande bilar.

De nio satelliterna ska under åren kompletteras och bli en skara på runt 250 satelliter. De har en livslängd på fem år och faller sedan sönder i jordens atmosfär utan att lämna något rymdskrot. Men Geely är inte ensamma med att satsa på satelliter

Elbilstillverkaren Tesla är en föregångare när det kommer till uppkopplade bilar, och är dessutom tätt sammankopplat med SpaceX. De planerar med sitt Starlink–projekt att sända upp över 42000 satelliter, men har ännu inte tillstånd för alla. Hittills har man skickat upp drygt 2 000 av satelliterna, som ligger i låg omloppsbana runt jorden.

Självkörande skytteltrafik

Även ESA har gjort satsningar på självkörande fordon. På Harwell Science Campus i Storbritannien rullar en förarlös buss som använder sig av både 5G– och satellitkommunikation. Bussens kommunikationsteknik är utvecklat av Darwin Innovation Group med stöd av ESA och den brittiska rymdorganisationen.

Fordonet är utrustat med så kallade lidarsensorer (light detection and ranging), kameror och ultraljudssensorer för att kartlägga miljön runtomkring och upptäcka hinder. Bussen har även en navigationsantenn för positionering.

Ett säkert kort?

Självkörande fordon har en enorm potential att förbättra trafiksäkerheten och minska koldioxidutsläppen, och Darwin Group kommer att använda skytteltjänsten på Harwells Science Campus för att samla in viktiga data om hur tekniken fungerar.Den stora satsningen på satellituppkoppling inom sektorn är också en fråga om säkerhet. Bilarnas navigation, säkerhetsfunktioner och förmåga att köra sig själv är beroende av snabb och stabil överföring av stora mängder data. Satellitdata och uppkoppling mot rymden kommer därför att vara en viktig byggsten i framtiden för att säkerställa detta.

WebDewey-kategori
×

WebDewey är ett lexikaliskt beskrivande vokabulär, som klassificerar materialet på ett strukturerat sätt. Varje term har ett internationellt gångbart webdewey-nummer och ett svensk termnamn. Läs mer om svenska WebDewey hos Kungliga Biblioteket.

Rymdbloggen