Bloggen - Forskning i rymden

Bakterier klarade sig ett år i rymden

Forskare placerade bakterier på utsidan av den internationella rymdstationen under ett helt år. Trots den extrema miljön överlevde de, vilket ger oss en fingervisning om liv kan överleva på andra planeter. Dessutom, ny utställning om den internationella rymdstationen.
Bakterie i rymden
Tetyana Milojevic
2020-11-09

Inte många människor har befunnit sig i rymden under en längre tid. Den amerikanske astronauten Scott Kelly, tillsammans med sin ryske kollega Michail Kornijenko, har rekordet i längsta besök på den internationella rymdstationen, 340 dagar i följd. Väl nere på jorden igen kunde läkarna konstatera att benen i deras kroppar tappat i densitet, hjärtat försvagades, deras DNA ändrades, bakteriefloran i tarmen ändrades och fötterna gjorde ont i flera månader efter att inte ha använts i det tyngdlösa tillståndet i rymden. Astronauter har även återkommande problem med synen efter bara kort tid i rymden. Och då ska man poängtera att besättningen på rymdstationen befinner sig på insidan i stort sett hela tiden.

I en nyligen publicerad studie kunde forskare konstatera att bakterien deinococcus radiodurans mådde förhållandevis bra efter att ha tillbringat ett helt år på utsidan av rymdstationen. Det enda skydd de hade var ett fönster som filtrerade bort det värsta UV-ljuset. Forskare jämförde gruppen av bakterier i omloppsbana med en kontrollgrupp på marken och kunde konstatera att en stor del hade överlevt. Bakterierna såg lite annorlunda ut och kemiska skyddsprocesser hade triggats men i övrigt mådde de bra.

Varför utsätter man bakterier för detta? Jo, det lilla skyddsfönstret som filtrerade bort det värsta UV-ljuset fungerade precis som atmosfären på Mars. På vår röda granne är livsförhållandena rent ut sagt bedrövliga, men det värsta UV-ljuset (i våglängder under 190 nanometer, nm). Det krävs mycket för att överleva men vad bakterierna utanför rymdstationen visar oss är det inte omöjligt. Det skulle alltså kunna vara så att mikrobiellt liv kan överleva på platser vi inte kunnat tänka oss. Ytterligare en pusselbit i sökandet efter annat liv i universum.

Läs mer om studien här

Ny utställning om vårt labb i rymden

Den internationella rymdstationen har varit konstant bemannad i 20 års tid och för att fira detta har vi lanserat en samlingssida om stationen, vi producerar en podcast i samarbete med Har vi åkt till Mars än? och vi har just nu en pågående fotoutställning i Kungsträdgården i Stockholm. Den kan man även titta på digitalt i form av en PDF version du hittar här, om man inte har möjlighet att ta sig till Stockholm.