Bloggen - Rymdteknik

ESA ska hålla Orion-kapseln på rätt kurs

El, vatten, syre, kväve och att hålla Orion-kapseln på rätt kurs på vägen mot månen. Det är ESA:s bidrag till månprogrammet Artemis, i form av servicemodulen European service module. I slutet av augusti är det upp till bevis för Orion-kapseln och servicemodulen.
European service module
NASA/ESA/ATG Medialab
Ämnen:
´
Publicerad
2022-08-22
Dela artikel:

Det börjar dra ihop sig för den första uppsändningen inom månprogrammet Artemis. En Orion-kapsel, av samma modell som senare ska bemannas av astronauter, ska i slutet av augusti sändas till månen och tillbaka ombord på historiens hittills mest kraftfulla raket, Space Launch System (SLS).

ESA har en viktig roll inom Artemisprogrammet genom att bidra med servicemodulen, European service module, som kopplas på farkosten Orion.  Modulen kommer att sitta i direkt anslutning till kapseln där besättningen senare ska sitta.

Den cylindriska servicemodulen är fyra meter lång, inklusive huvudmotor och tankar för gas och drivmedel. Modulen kommer inte bara tillhandahålla värme, vatten, el och syre utan även stå för framdrivningen och bära styrraketerna som behövs under färden.

En av servicemodulens uppgifter är att se till att Orion-kapseln tar sig till sin destination och tillbaka. Den kommer att fungera ungefär som en tågmotor, som drar passagerarvagnar och levererar ström.

European service module använder solpaneler för elektricitet till skillnad från bränslecellsbaserade Apollo i början av 1970-talet. Solpanelerna måste kunna spåra solen för att fånga så mycket solljus som möjligt, vilket är nödvändigt för att rymdfarkosten ska kunna flyga i rymden med hastigheter uppemot 28 800 km/h. Utmaningen är att flytta de fyra till antalet och sju meter långa vingarna i olika riktningar, samt att få dem att svänga. För att detta ska fungera måste elektroniken vara pålitlig och mekanismen stark och exakt.

Samarbetet mellan NASA och ESA bygger på det internationella partnerskapet för den internationella rymdstationen. Mer än 20 företag runt om i Europa har arbetat med att bygga den europeiska servicemodulen och se till att den fungerar på avsett sätt. Snart är det upp till bevis. En lyckad testuppsändning av Artemis 1, kommer följas av en bemannad färd redan i Artemis 2. Då blir uppdraget att transportera människor för första gången till månens närhet sedan 1972.

De två första Artemis-uppdragen är dock bara förberedelser för Artemis 3, det stora crescendot, under vilken astronauter ska landa på månen.

Inom Artemisprogrammet har sammanlagt 18 astronauter plockats ut som kandidater. En av dessa är den svensk-amerikanska astronauten Jessica Meir. Kanske blir hon då inte bara första svenska kvinnan i rymden utan även första kvinnan som sätter sin fot på månen. 

Kort kuriosa om European service module

  • Huvudmotorn har tillräcklig styrka för att kunna lyfta en skåpbil på jorden.
  • De fyra tankarna innehåller 8000 liter bränsle, vilket är tillräckligt för att fylla 200 bilar.
  • Modulen har förnödenheter som vatten och luft för upp till fyra astronauter på ett 20-dagars uppdrag.
  • Solpanelerna tillhandahåller tillräckligt energi för två normalstora hushåll.
  • Det termiska styrsystemet ser till att det är bra temperatur i Orion, trots att kapseln vistas i temperaturer mellan minus 75 och plus 90 grader Celsius.
  • Datorer är hjärnan i kapseln och kontrollerar alla system. Över 11 kilometer kablar finns ombord för att sända kommandon och ta emot information från olika sensorer.
Infografik över European service module
ESA/K.Oldenburg