Bloggen - Rymdforskning på jorden

Rymden som inkörsport till naturvetenskap

För att öka intresset och kunskapen för STEGM-ämnena kan icke vinstdrivande aktörer söka stöd av Rymdstyrelsen inom utlysningen RUBUS. Två som fått finansiering för sitt projekt är Fredric Lilljebjörn och Jenny Jansson från Ludvika som ska stimulera barn och yngre ungdomar att “träna som en astronaut”.
Fredric Lilljebjörn och Jenny Jansson
Hans Esselöv
Fredric Lilljebjörn och Jenny Jansson.
Ämnen:
´
Publicerad
2023-03-01
Dela artikel:

Icke vinstdrivande aktörer som arbetar med barn och unga kan ansöka om stöd till projekt med tydlig rymdinriktning inom STEGM-ämnena. STEGM står för Science, Technology, Engineering, Geography och Mathematics. Syftet ska vara att bland barn och unga öka intresset och kunskapen för ämnena genom att fokusera på rymden. De sökande kan vara museum, science centers och organisationer inom rymdsektorn samt andra icke-vinstdrivande skolaktörer och andra aktörer såsom barn och ungdomsorganisationer.

Ett projekt som i år blivit tilldelade 500 000 kronor är utvecklingsprojektet “Mission X – att träna och leva som en astronaut”. Mission X går ut på att med rörelse, styrka, koordination, logik och naturvetenskapliga undersökningar om vad som händer i kroppen i rymden, träna både kroppen och hjärnan på ett kul och spännande sätt. Alla övningar bygger på aktiviteter och färdigheter som man utför på den “riktiga” astronautträningen vid den europeiska rymdorganisationen ESA:s huvudkontor.

Bakom det beviljade projektet står Fredric Lilljebjörn och Jenny Jansson som båda är från Ludvika. Fredric är utbildad personlig tränare, styrketräningsinstruktör, löpcoach, tränare inom olympiska lyft och föreläsare. Jenny är utbildad biolog i grunden men har de senaste 23 åren arbetat som lärare inom de naturvetenskapliga ämnena på högstadiet och gymnasiet.        

Under läsåret 2024 kommer alla elever i årskurs två på grundskolor samt i särskolan i Ludvika få delta i projektet tillsammans med sina lärare och föräldrar. Det kommer att beröra närmare 350 barn, 700 föräldrar och ett 50-tal lärare. Projektet drivs i samarbete med Samarkand 2015.

Hör Jenny och Fredric berätta om projektet här

Podcast om rymden för unga

Ett annat projekt som fått stöd genom RUBUS är Hello World för projektet “Hello Space”. Pengarna ska här användas till att utveckla podden ”Har vi åkt till Mars än? – junior”.

Podden görs av Susanna Lewenhaupt och Marcus Pettersson och är den första rymdpodden speciellt riktad till barn i mellanstadieåldern.

- Det som gör den här podden så unik är att det är barnen själva som ställer frågorna och att barnen också uppmuntras att skicka in sina egna frågor för framtida avsnitt [...] Dessutom är det väldigt mycket spännande som händer just nu inom svensk och europeisk rymdfart och det vill vi såklart att våra barn ska få vara en del av säger Carl Bärstad, partneransvarig på Hello World och en av initiativtagarna till samarbetet.

Avsnitten kommer även med en komplett lärarhandledning för lärare att ladda ner kostnadsfritt och använda i sin NO-undervisning.

Den nya podden bygger på sin förlaga riktad till lite äldre lyssnare: ”Har vi åkt till Mars än?” som sedan starten 2019 producerat över 100 intervjuer med astronauter, forskare och industri.

Du hittar podden här