Bloggen - Rymdteknik

Snart är Webb redo att bekänna färg

Världens hittills mest avancerade rymdteleskop, James Webb, är inom kort redo att leverera sina första foton av universum. Kort därefter ska teleskopet rikta sin blick mot en extraordinär stenig exoplanet och studera den på närmre håll än tidigare möjligt.
Cancri 55 e - exoplanet
ESA/Hubble
Illustration av 55 Cancri e.
2022-06-01

I julas, ungefär samtidigt som vi gemensamt satt och pustade ut i soffan efter julbord och klappar ackompanjerat av julmusikens sista strofer, steg James Webb-teleskopet mot himlen. En månad senare nådde den sin slutdestination, 1,5 miljoner kilometer från jorden, och sedan dess har den gjorts redo för att öppna sitt öga mot universum. Nu är det bara veckor kvar innan vi får första bilden.

Egentligen har Webb redan levererat sina första bilder men de var bara ett smakprov, kalibreringsbilder och fokusprover. De verkliga bevisen på Webbs storhet kommer inom ett par veckor, skriver NASA på teleskopets officiella blogg.

Bild av universum
NASA/JPL-Caltech vänster, NASA/ESA/CSA/STScI höger

James Webb-teleskopets kalibreringsbild jämfört med en bild tagen med Spitzer-teleskopet.

Vad motivet för den första bearbetade bilden blir är ännu hemligt. Det som dock är känt är att ett av teleskopets första vetenskapliga uppdrag blir att studera de exoplaneten 55 Cancri e, en stenig planet som cirkulerar extremt nära sin stjärna. Forskare från bland annat Stockholms universitet ska studera planeten för att skaffa mer kunskap om den geologiska mångfalden i galaxen och utvecklingen av stenplaneter som jorden.

Planeten 55 Cancri e är intressant på flera sätt. Bland annat för att den är en så kallad superjord som är dubbelt så stor som jorden, men också för att den kretsar så nära sin stjärna att ett år på 55 Cancri e endast är 18 timmar långt. Och det är varmt. Stjärnan vid 55 Cancri e värmer 2500 gånger starkare än vår, vilket leder till att planetens steniga yta smälter till en ocean av lava eller förångas.

Genom de studier som kunnat göras med andra teleskop har man kunnat visa att himlakroppar med så här kort avstånd till sin stjärna oftast har en synkron rotation. Det innebär att himlakroppen cirkulerar runt solen med samma sida vänd mot den hela tiden.

Förvånande nog har studier av just 55 Cancri e antytt att den inte snurrar synkront. Kan detta bekräftas av James Webb-teleskopet kan det få stora konsekvenser för modeller av exoplanetväder.

Det man tidigare kunnat konstatera är att temperaturen i planetens hemisfärer skiftar under sitt varv runt stjärnan. Något som tyder på att planeten har en dag- nattcykel.

- Om 55 Cancri e inte har en synkron rotation skulle det kunna förklara varför den varmaste delen av planeten är förskjuten, förklarar Alexis Brandeker vid Stockholms universitet som leder forskarteamet som ska studera 55 Cancri e.

Precis som på jorden skulle det ta tid för ytan att värmas upp. Den varmaste tiden på dagen skulle vara på eftermiddagen, inte precis vid middagstid. I fallet 55 Cancri e skulle det kunna innebära att planetens yta smälter och förångas på morgonen, omvandlas till lavaregn på kvällen och stelnar igen på natten.

Observationer av denna typ av planeter kommer att ge oss fantastiska nya perspektiv på jordliknande planeter i allmänhet. Det kommer också lära oss hur den tidiga jorden kan ha sett ut när den var lika varm som 55 Cancri e är idag.