Monstergalax från ett tidigt universums har upptäckts

Nyligen har man upptäckt en så kallad monstergalax från ett tidigt universum. Astronomen Christina Williams noterade en svag ljussignal under en av sina observationer i det känsliga teleskopet Atacama Large Millimeter Array. Forskare har uppskattat att signalen är så långt borta att det tog den 12,5 miljarder år att nå jorden.
Monstergalax från ett tidigt universums har upptäckts
Detta är en konstnärs tolkning av hur en monstergalax i universums början kan se ut. Galaxen bildar stjärnor i stora explosioner. Tjocka moln av damm skymmer det mesta av ljuset och gör att galaxen ser ganska oorganiserad ut, jämfört med galaxer vi är vana vid att se.
2019-10-31

Monstergalaxen upptäcktes av en slump. Tidigare har dessa galaxer snarare klassats som folktro då bevisen på deras existens varit bristfällig. På University of Arizona i USA arbetar astronomen Christina Williams med att bland annat göra studier genom teleskopet Atacama Large Millimeter Array (ALMA), en samling av 66 radioteleskop belägna i de chilenska bergen.

Signalen hon upptäckte verkade komma från ingenstans.
- Det var väldigt mystiskt då ljuset inte verkade vara länkat till någon galax vi känner till, säger Christina Williams. När jag såg att galaxen var osynlig i övrigt blev jag väldigt exalterad då det troligtvis betyder att den är väldigt långt borta och gömd bakom dammoln.

Då forskarna uppskattat att det tar 12,5 miljarder år för signalen att nå jorden, kan den ge oss en uppfattning om universums barndom. De tror att ljussignalen är orsakad av ett varmt sken av dammpartiklar som hettas upp när stjärnor skapas djupt inne i den unga galaxen.

Man kallar den monstergalax då den är väldigt aktiv och formar nya stjärnor 100 gånger snabbare än vår egen galax Vintergatan. Upptäckten kan förhoppningsvis svara på en av astronomins eviga frågor om hur galaxerna uppkommer och formas.

Läs mer om monstergalaxen här.