I dagarna har ett nytt koncept för att sända upp satelliter presenterats av ett företag som heter Stratolaunch. Bakom detta står en av grundarna till Microsoft, Paul Allen, den ryktbare flygplanskonstruktören Burt Rutan (som också ligger bakom Virgin Galactics rymdfarkost) samt det nya uppstickarföretaget i rymdtransportbranschen, Space X. Idén är att sända iväg en satellitbärande raket från ett flygplan som är dubbelt så stort som en Boeing 747 (se bilden ovan). Stratolaunch framhåller fördelar som flexibilitet men har ännu inte gått ut med några konkreta besked om vad en uppskjutning med denna metod kan kosta. Stratolaunch talar om att använda systemet för transportr till rymdstationen ISS!
Det finns faktiskt redan ett sådant system i drift för att sända upp små satelliter, raketen Pegasus som byggs av amerikanska Orbital Sciences och släpps från ett flygplan av typen Lockheed 1011, den gamla jumbon Tristar. Pegasus har funnits i tjugo år men har väl inte medfört någon revolution när det gäller att sända upp små satelliter. Redan 1989 övervägde vi i Sverige att använda Pegasus för att sända upp Freja-satelliten, som ju till slut sändes upp med en kinesisk raket – Långa Marschen 2C. Men jag själv och Peter Rathsman (numera anställd på OHB-Sweden) var och tittade på Pegasus när den provhängdes under vinge på en B-52-bombare ute på Edwardsflygbasen i Kalifornien. NASA:s gamla B-52:a, som använts för raketplanet X-15 redan på 1950-talet, släppte Pegasus vid de första provskotten. På bilden nedan ser ni mig till vänster, Peter Rathsman i mitten och en tjänsteman från raketfirman Hercules till höger. Notera alla påmålade farkostsymboler på B-52:an. Det är inte nedskjutna fiendeplan utan släppta försöksfarkoster som markerats på det viset.
Inget riktigt nytt under solen?
/Sven Grahn