
Under teknikharmoniseringsmötets andra dag så handlade det om bränsleceller och batterier. Batterier är långt mer vanligt förekommande än bränsleceller ombord på satelliter och rymdsonder och på detta område är Europa ledande.
Att kunna spara energi ombord på en satellit är direkt avgörande för dess funktionalitet. Under uppsändning med raketen bör man ha laddat sina batterier så att det finns kraft ombord när man väl i rymden t.ex. skall veckla ut sina solpaneler och starta upp omborddatorn. När man väl kommit upp i sin bana i rymden och riktat in solpanelerna och startat upp alla system ombord så kommer man fortfarande att behöva batterikapacitet. Detta för att man med sin satellit ofta kan hamna i skugga (eklips) från solen.
Om ni tänker er en satellit i LEO (Low Earth Orbit) så inser ni säkert snabbt att man under vissa perioder kommer att befinna sig på nattsidan av Jorden. Jorden kommer då att skugga satelliten från solljuset varför man inte kan få någon energi från solpanelerna. Detta problem löser man med just batterier! När satelliten befinner sig i solljus laddas batterierna upp och solpanelerna försörjer även systemen ombord. Under eklipsfasen får batterierna stå för energiförsörjningen så att man inte behöver stänga av satelliten under dessa perioder.
Man kan dock placera sin satellit i en ständigt solbelyst bana, en s.k. solsynkron bana (SSO), och på så sätt undvika eklipsfasen. De svenska Prismasatelliterna befinner sig i just en sådan solsynkron bana men har givetvis batterier ombord ändå.
En annan sak som man måste tänka på när det gäller batterier ombord på satelliter är att de måste hållas vid en relativt stabil temperatur. Det gäller alltså att designa sitt rymdsystem så att batterierna varken blir för varma eller för kalla.
På bilden ovan ser ni ett typiskt batteripack som används i rymden - det ser ju i princip ut som helt vanliga batterier som man kopplat samman och det är nog inte så långt ifrån sanningen.
Bild: Typiskt batteripack som används i rymden. Saft Batteries
Läs Roberts tidigare gästbloggar från teknikharmoniserings-mötet i Holland här:
Krockkuddar i rymden
Robert är i Holland och lär sig mer om kompositmaterial
Robert Lundin jobbar på Rymdstyrelsen med industri- och fjärranalys och har banmekanik som specialintresse. Läs mer om honom här