Största galaxen är svindlande 16,3 miljoner ljusår lång

Astronomer har upptäckt den största galaxen som någonsin skådas. Den kallas Alcyoneus och är otroliga 16,3 miljoner ljusår lång. Storleken kan vara svår att greppa, så här ska vi försöka ge perspektiv på de hisnande siffrorna.
Den något suddiga bilden på megagalaxen  Alcyoneus.
Oei et al., Astronomy & Astrophysics, 2022
Den något suddiga bilden på megagalaxen Alcyoneus.
2022-12-16

Tre miljarder ljusår från jordens yta har forskare upptäckt den gigantiska galaxen Alcyoneus. Den är 16,3 miljoner ljusår lång, vilket gör den till den största galax som någonsin upptäckts. Den har en diameter som är 160 gånger större än Vintergatan, som ”bara” är 100 000 ljusår i diameter.

Men hur lång är egentligen Alcyoneus?

Ett ljusår, det vill säga den sträcka en ljusstråle färdas i rymdens vakuum under ett år, är 9,46 biljoner kilometer, eller mer exakt 9 460 730 472 580 800 meter.

Att ta sig till månen, som ligger runt 384 400 kilometer från jorden, tar dagens bemannade rymdfarkoster ungefär tre dagar. Att nå vår närmaste planet, Mars, skulle ta ungefär sju månader, och att nå Neptunus, den planet som ligger längst bort från jorden, skulle ta ungefär 12 år.

Jorden ligger i genomsnitt 149 600 000 kilometer från solen, som i bästa fall skulle gå att nå på 25 år. För ljuset tar det i stället bara åtta minuter för att färdas från solen till jorden, alltså 0,0000158 ljusår. Det kan vi jämföra med Alcyoneus 16,3 miljoner ljusår.

Ett mysterium

Jätteradiogalaxer, som Alcyoneus, är inte bara gigantiska. De är även mysterium i ett universum som är fullt av mysterier. Forskarna vet att radiogalaxer är galaxer som sänder ut mycket stark radiostrålning, troligen på grund av högexplosiva händelser inom dem.

Radiogalaxer består av en värdgalax, som är som ett kluster av stjärnor som kretsar kring ett supermassivt svart hål, och radiojetstrålar och radiolober som bryter sig ut från galaxens centrum.

Forskare tror sig vara ganska säkra på vad som producerar strålarna. Det supermassiva svarta hålet inne i galaxens kärna är aktivt, vilket betyder att det suger i sig material från en gigantisk ring av galaktiskt damm och föremål runtom det. Väl inne i det svarta hålet virvlar materialet runt, och en liten del kan på något sätt ledas från det inre området av ringen och ut till polerna. Därifrån sprängs energin ut i rymden i form av strålar av joniserad plasma.

Hur det kommer sig att jätteradiogalaxerna är så stora är dock hittills okänt. Skalor, storlekar och avstånd i rymden är svindlande siffror. Det är oerhört svårt att förstå, och är helt klart fascinerande.

Ett tips för den som vill jämföra storleken på allt från planeter till galaxer är att följa med på en resa genom universum på sajten https://scaleofuniverse.com/

I den här filmen kryssar man genom Vintergatans galax för att få en uppfattning om avstånden i ljusår.