Bloggen

Väderprognos för planeter bortom vårt solsystem

Ljuset från stjärnan en exoplanet kretsar runt, reflekteras i olika delar på planeten, och liksom månen genomgår planeten olika faser, från ny till full, där olika mängder ljus reflekteras.
NASA
2015-05-25
Uppdaterad
2018-03-15

Med hjälp av data från rymdteleskopet Kepler har astrofysiker upptäckt bevis för dagliga vädercykler på sex exoplaneter. Bland fynden finns indikationer på molniga förmiddagar på fyra av dem och varma eftermiddagar på två andra. Vädret på de här planeterna uppvisar alltså olika faser under dygnet.

En exoplanet eller extrasolär planet är en planet som kretsar runt en annan stjärna. Ljuset från stjärnan reflekteras i olika delar på planeten, och liksom månen genomgår exoplaneten olika faser, från ny till full, där olika mängder ljus reflekteras.

Forskarna har kunnat bestämma vädret på dessa främmande världar och identifiera en dag/ natt-cykel genom att mäta förändringar på planeterna när de rör sig i omloppsbana runt sina stjärnor.

Data från teleskopet Kepler har använts tidigare för att mäta temperaturen på dessa planeter, men det här är första gången där fasvariationer används för att mäta dygnsrytmer på en samling planeter.

Studien publicerades nyligen i The Astrophysical Journal.

Länk till studien