Bloggen - Solsystemet

När fantasi möter teknik: så skapades Astrofield på Sergels torg

När Nobel Week Lights invigdes den 6 december fick Sergels torg ett nytt digitalt solsystem. Hyper Island-studenter har omvandlat två femteklassers exoplaneter till en interaktiv installation där fantasi, kreativitet och avancerad teknik samspelar.
Sex personer står och ser glada in i kameran
Benoît Derrier
Hyper Islands studio Resonans.
Ämnen:
´
Publicerad
2025-12-09
Dela artikel:

Den 6 december tändes Sergels Torg upp av ljusinstallationen och konstverket Astrofield som skapats inom ramarna för Nobel Week Lights, där Rymdstyrelsen är med som partner. Men ett konstverk är sällan bara ljus, eller teknik. Ibland är det ett samarbete mellan generationer, grundat i fantasi och vetenskap.

Inför Nobel Week Lights fick en grupp Hyper Island-studenter uppdraget att tolka en rad fantasifulla planeter, skapade av två femteklasser från Husbygårdsskolan, och digitalt återskapa dem till ett storskaligt rymdlandskap. Resultatet är Astrofield, en interaktiv installation där solens ljus, planeternas rörelser och barnens unika idéer smälter samman.

Men hur går det egentligen till att omvandla barns kreativitet till ett professionellt verk som ska visas på en 78 meter lång LED-skärm?

Från barnens händer till digitala galaxer

När Hyper Islands studio Resonans, bestående av Alva Grape (Project Leader), Alec Mesterton (Client Lead), Elin Ravnefjord (Interaction Engineer), Philip Pedersen Cano (Creative Director), Kerstin Furuholmen (Lead Motion Design) och Martina Ahlmark (3D Designer) fick ta över barnens exoplaneter påbörjades en intensiv process.

Hur mycket ska bevaras? Hur mycket ska tolkas? Och vad vill eleverna att deras världar ska utstråla?

– Vi fick in planeter som verkligen var så charmiga. En del var rosa och beskrevs som fulla av vatten, andra hade hav av glas eller regn av isbitar. Det blev en kreativ utmaning. Ska vi vara helt realistiska eller bevara den lekfulla logiken? Till slut landade vi i att det viktigaste är att barnen känner igen sin planet, säger Martina Ahlmark (3D Designer).

Samtliga medlemmar i studio Resonans menar att det är barnens kreativitet och energi som är grunden till Astrofield, och som utgör hjärtat av verket.

– Det mest inspirerande har varit att se hur ett projekt av den här storleken kan bli möjligt när så många parter arbetar mot samma mål. Elevernas energi har varit den röda tråden som hållit ihop arbetet, från första workshop till färdig installation, säger Alva Grape, Project Leader i studio Resonans.

Hans Davis, producent och medkurator på Nobel Week Lights håller med. Han menar att projektet även gett barnen tillgång till nya världar.

– Det fina är att barnen från Husbygårdsskolan dels får träffa så många aktörer och komma till fler olika institutioner som de annars inte helt självklart skulle fått träffa på, som Hyper Island till exempel eller att få komma till en studio där de får se hur man faktiskt jobbar och hur animationer och interaktion kommer till, säger Hans Davis, producent och medkurator på Nobel Week Lights.

 

Sergels torg på kvällen med planeter på en led-skärm under.
Benoît Derrier

En sol som reagerar på dig

En del av konstverket är en stor interaktiv sol, omgiven av exoplaneter, som förändras när besökaren kliver upp på ett podium som står mitt på Sergels Torg.

Elin Ravnefjord (Interaction Engineer), som står bakom själva interaktions-delen i installationen, förklarar att solsystemets sol utger färger som representerar fyra grundämnen. När besökaren står på podiumet genereras färger och rörelse.

Tekniken bakom är, som studio Resonans beskriver, ”inte alls så enkel i verkligheten som man kanske kan tro”. En lidar-sensor ska upptäcka besökarnas rörelser och trigga solens visuella reaktioner.

– Vi har jobbat pixel för pixel. Det som ser fantastiskt ut på datorskärmen kan se helt annorlunda ut på LED-skärmen. En liten stjärna kan plötsligt se ut som en planet. Vi har fått klura en hel del, säger Kerstin Furuholmen, Lead Motion Design.

När svårigheterna blev en del av berättelsen

Studenterna är överens om att projektet är det mest avancerade de någonsin gjort, men samtidigt det mest givande. Trots tekniska utmaningar och långa dagar, är arbetet också något som förenat gruppen. Det är tydligt att barnens engagemang påverkat hela arbetsprocessen.

Elevernas hälsningar från planeterna till jorden påminner teamet i studio Resonans om att konsten inte behöver vara överdrivet seriös för att vara meningsfull.

– Det är konst, och konst får vara lekfull. Det är det som är det fina, säger Martina Ahlmark, 3D Designer.

Från koncept till verklighet

Från början utgick Hyper Island-studenterna från en idé om fyra byggstenar för liv, där varje del av installationen skulle trigga en mening om mänsklighet och universum. Men verkligheten, tekniken och skärmens format formade konceptet vidare.

– Det första konceptet var för svårt att få snyggt på den extremt stora skärmen. Vi fick skala ner och i stället fördjupa oss i barnens världar. Det blev mycket bättre – mer jordnära, mer lekfullt och äkta, säger Philip Pedersen Cano, Creative Director.

Men kärnan, att visa att vi alla delar samma grundämnen, samma universella byggstenar, finns kvar som en underton i solens färginteraktioner.

Hoppas på mer interaktion

Nu när Astrofield och dess solsystem ska lysa upp Stockholms kärna hoppas Alec Mesterton, Client Lead, att installationen leder till nya möten och interaktioner även utanför installationen.

– Vi hoppas att installationen blir en plats där människor möts. Kanske ställer man sig på podiet samtidigt som någon man inte känner, och börjar prata. Det är en del av upplevelsen.

Som en del av Rymdstyrelsens medverkan i Nobel Week Lights deltar även ESERO Sverige, ett initiativ från Rymdstyrelsen och den europeiska rymdorganisationen (ESA) som hjälper lärare och elever att utforska STEM-ämnen med rymden som ingång. Astrofield går att uppleva varje dag fram tills den 14 december.