Den 6 december tändes Sergels Torg upp av ljusinstallationen och konstverket Astrofield som skapats inom ramarna för Nobel Week Lights, där Rymdstyrelsen är med som partner. Men ett konstverk är sällan bara ljus, eller teknik. Ibland är det ett samarbete mellan generationer, grundat i fantasi och vetenskap.
Inför Nobel Week Lights fick en grupp Hyper Island-studenter uppdraget att tolka en rad fantasifulla planeter, skapade av två femteklasser från Husbygårdsskolan, och digitalt återskapa dem till ett storskaligt rymdlandskap. Resultatet är Astrofield, en interaktiv installation där solens ljus, planeternas rörelser och barnens unika idéer smälter samman.
Men hur går det egentligen till att omvandla barns kreativitet till ett professionellt verk som ska visas på en 78 meter lång LED-skärm?
Från barnens händer till digitala galaxer
När Hyper Islands studio Resonans, bestående av Alva Grape (Project Leader), Alec Mesterton (Client Lead), Elin Ravnefjord (Interaction Engineer), Philip Pedersen Cano (Creative Director), Kerstin Furuholmen (Lead Motion Design) och Martina Ahlmark (3D Designer) fick ta över barnens exoplaneter påbörjades en intensiv process.
Hur mycket ska bevaras? Hur mycket ska tolkas? Och vad vill eleverna att deras världar ska utstråla?
– Vi fick in planeter som verkligen var så charmiga. En del var rosa och beskrevs som fulla av vatten, andra hade hav av glas eller regn av isbitar. Det blev en kreativ utmaning. Ska vi vara helt realistiska eller bevara den lekfulla logiken? Till slut landade vi i att det viktigaste är att barnen känner igen sin planet, säger Martina Ahlmark (3D Designer).
Samtliga medlemmar i studio Resonans menar att det är barnens kreativitet och energi som är grunden till Astrofield, och som utgör hjärtat av verket.
– Det mest inspirerande har varit att se hur ett projekt av den här storleken kan bli möjligt när så många parter arbetar mot samma mål. Elevernas energi har varit den röda tråden som hållit ihop arbetet, från första workshop till färdig installation, säger Alva Grape, Project Leader i studio Resonans.
Hans Davis, producent och medkurator på Nobel Week Lights håller med. Han menar att projektet även gett barnen tillgång till nya världar.
– Det fina är att barnen från Husbygårdsskolan dels får träffa så många aktörer och komma till fler olika institutioner som de annars inte helt självklart skulle fått träffa på, som Hyper Island till exempel eller att få komma till en studio där de får se hur man faktiskt jobbar och hur animationer och interaktion kommer till, säger Hans Davis, producent och medkurator på Nobel Week Lights.







