Bloggen - Astronomi

Ungas exoplaneter ska lysa upp Sergels Torg under Nobel Week Lights

I år får två femteklasser från Husbygårdsskolan en ovanlig möjlighet: att förena rymdfakta med gränslös kreativitet. Genom en serie workshops har eleverna dykt ner i exoplaneter och forskning, för att sedan låta kunskapen inspirera deras egna planeter. Dessa ska nu tillgängliggöras i ljusinstallationen Astrofield på Sergles torg.
Två flickor gör två fingrar upp med en pysslad planet i handen
Ebba Engqvist
Vi har skapat en Neptunus-lik exoplanet med en stor vulkan, det finns liv där. Hälsningen från vår planet är: “Tycker ni vår planet är bra, för det tycker vi!”, säger Ingrid och Tamari.
Ämnen:
´
Publicerad
2025-11-28
Dela artikel:

Under hösten har eleverna i 5A och 5C på Husbygårdsskolan rest längre ut i universum än många av oss någonsin gjort. I alla fall i fantasin. Genom en serie workshops har de lärt sig om exoplaneter, märkliga livsformer på jorden och Nobelpriset i fysik. Därefter har de modellerat sina egna planeter som snart lyser upp Sergels Torg i Stockholm inom ramarna för Nobel Week Lights.

11-åringarnas planeter har nämligen tagits om hand av studenter på Hyper Islands program Digital Creative, som tolkat dessa fantasivärldar till en interaktiv ljusinstallation vid namn Astrofield. Installationen är inspirerat av Nobelpriset i fysik 2019, för upptäckten av en exoplanet kring en solliknande stjärna.

Fantasi får gravitationskraft

För att förbereda sig har eleverna på Husbygårdsskolan kastat sig in i flera rymdworkshops där de fått lära sig saker som inte finns i någon vanlig lärobok. De har fått möta forskare och pedagoger från Nobelprismuseet, Stockholms universitet/AlbaNova och ESERO Sverige.

Workshopserien har väckt stort engagemang och kreativitet hos eleverna.

– Alla olika konstiga varelser var kul att lära sig om. Att det finns konstiga djur i havet och i rymden typ. Det finns till exempel en krabba med stora ögon och något som heter björndjur som kan leva i rymden, berättar Ingrid i 5A.

För många av eleverna har workshopsen även väckt gamla minnen till liv. Mohamed, som också går i klass 5A, beskriver hur han under hösten återupplivat ett gammalt intresse.

– Jag var väldigt intresserad av rymden och utomjordingar när jag var liten, och nu har jag fått upp ögonen för det igen.

Att skapa egna planeter – på riktigt

Efter workshopsen där eleverna fick lära sig om exoplaneter, var det dags för att låta fakta och fantasi fläta samman i själva skapandet. 

– På en workshop fick vi göra utomjordingar, och nästa fick vi göra egna exoplaneter. Det var kul att bestämma färgerna och hur den skulle se ut och om det fanns utomjordingar där, säger Mohamed.

Hans planet är gjord av gas, det finns ingen mark och inget fast att stå på. De som bor där transporterar sig i stället med hjälp av sina vingar. Klasskompisarna Ingrid och Tamari valde samtidigt att skapa en Neptunus-lik exoplanet prydd av en stor vulkan. 

Andra valde en mer dystopisk väg med inslag av problem som vi ser runt om i världen idag. Alihan och Daniyal från klass 5A skapade en planet gjord av lava och sten, där endast småkryp kan överleva. De skickade även ett medvetet budskap från sin planet till vår:

– Vår hälsning är ”Sluta förstör miljön, annars blir ni som oss.” Och vi hade sagt att vi ska försöka rädda jorden så gott det går, berättar de. 

Två flickor som sitter och pysslar
Benoît Derrier/Nobel Week Lights 

Ingrid och Tamari under arbetet med sin planet.

När elevernas idéer blir konst

Elevernas planeter är grunden för Hyper Island-studenternas arbete. Tillsammans har de skapat Studio Resonans, som består av Alva Grape (projektledare), Alec Mesterton (Client Lead), Elin Ravnefjord (Interaction Engineer), Philip Pedersen Cano (Creative Director), Kerstin Furuholmen (Lead Motion Design) och Martina Ahlmark (3D Designer).

Deras arbete drog i gång redan i somras, men det var först när eleverna på Husbygårdsskolan lämnade in sina planeter som det praktiska arbetet kunde starta. Deras uppgift har varit att förvandla de handgjorda exoplaneterna till den interaktiva ljusinstallationen Astrofield. 

Studio Resonans mål är tydligt sammankopplat med Rymdstyrelsens mål för Nobel Week Lights: barnens kreativitet ska vara hjärtat i Astrofield.

– Det allra viktigaste är att de känner sig stolta och delaktiga. Det finaste med projektet är att få göra det med eleverna. Det hade inte varit lika kul om de inte hade varit med, säger Philip Pedersen, Creative Director i gruppen.

Visst finns det kreativa utmaningar med att tolka 11-åringarnas fantasifulla världar, men just därför, menar studenterna, är arbetet så roligt. Nu hoppas de att eleverna kommer stå på Sergels torg under vernissagen den 8 december och känna ”Wow. Det här har vi gjort”.

Men det är inte bara Hyper Island-studenterna som längtar efter reaktionerna, även eleverna från Husbygårdsskolan väntar ivrigt på att få visa upp sina kreationer för allmänheten och deras nära och kära.

Alihan framför att han hoppas att alla som ser det kommer gilla vad de gjort, medan Ingrid och Tamari hoppas på att deras exoplanet blir så fin som de föreställer sig den.

– När jag ser installationen hoppas jag den ser ut som jag tänkte. Hoppas många kommer gilla den, och att min familj kommer bli stolta över mig och vad jag gjort, säger Mohamed.

Nobel Week Lights Stockholm äger rum den 6–14 december, och samtliga verk går att besöka mellan klockan 16–22 varje dag. Rymdstyrelsen medverkar i årets ljusfestival för att väcka ungas nyfikenhet på rymden, vetenskap och de möjligheter som väntar i framtiden. Rymdstyrelsen ska även inspirera en bredare allmänhet samt sprida kunskap om svensk rymdforskning och teknik.  

Som en del av Rymdstyrelsens medverkan deltar även ESERO Sverige, ett initiativ från Rymdstyrelsen och den europeiska rymdorganisationen (ESA) som hjälper lärare och elever att utforska STEM-ämnen med rymden som ingång.