Under hösten har eleverna i 5A och 5C på Husbygårdsskolan rest längre ut i universum än många av oss någonsin gjort. I alla fall i fantasin. Genom en serie workshops har de lärt sig om exoplaneter, märkliga livsformer på jorden och Nobelpriset i fysik. Därefter har de modellerat sina egna planeter som snart lyser upp Sergels Torg i Stockholm inom ramarna för Nobel Week Lights.
11-åringarnas planeter har nämligen tagits om hand av studenter på Hyper Islands program Digital Creative, som tolkat dessa fantasivärldar till en interaktiv ljusinstallation vid namn Astrofield. Installationen är inspirerat av Nobelpriset i fysik 2019, för upptäckten av en exoplanet kring en solliknande stjärna.
Fantasi får gravitationskraft
För att förbereda sig har eleverna på Husbygårdsskolan kastat sig in i flera rymdworkshops där de fått lära sig saker som inte finns i någon vanlig lärobok. De har fått möta forskare och pedagoger från Nobelprismuseet, Stockholms universitet/AlbaNova och ESERO Sverige.
Workshopserien har väckt stort engagemang och kreativitet hos eleverna.
– Alla olika konstiga varelser var kul att lära sig om. Att det finns konstiga djur i havet och i rymden typ. Det finns till exempel en krabba med stora ögon och något som heter björndjur som kan leva i rymden, berättar Ingrid i 5A.
För många av eleverna har workshopsen även väckt gamla minnen till liv. Mohamed, som också går i klass 5A, beskriver hur han under hösten återupplivat ett gammalt intresse.
– Jag var väldigt intresserad av rymden och utomjordingar när jag var liten, och nu har jag fått upp ögonen för det igen.
Att skapa egna planeter – på riktigt
Efter workshopsen där eleverna fick lära sig om exoplaneter, var det dags för att låta fakta och fantasi fläta samman i själva skapandet.
– På en workshop fick vi göra utomjordingar, och nästa fick vi göra egna exoplaneter. Det var kul att bestämma färgerna och hur den skulle se ut och om det fanns utomjordingar där, säger Mohamed.
Hans planet är gjord av gas, det finns ingen mark och inget fast att stå på. De som bor där transporterar sig i stället med hjälp av sina vingar. Klasskompisarna Ingrid och Tamari valde samtidigt att skapa en Neptunus-lik exoplanet prydd av en stor vulkan.
Andra valde en mer dystopisk väg med inslag av problem som vi ser runt om i världen idag. Alihan och Daniyal från klass 5A skapade en planet gjord av lava och sten, där endast småkryp kan överleva. De skickade även ett medvetet budskap från sin planet till vår:
– Vår hälsning är ”Sluta förstör miljön, annars blir ni som oss.” Och vi hade sagt att vi ska försöka rädda jorden så gott det går, berättar de.








