Bloggen - Bemannad rymdfart

Jessica Meir forskar på hjärtvävnad i rymden

Den svensk-amerikanska astronauten Jessica Meir har genomfört en ny undersökning av hjärtvävnader på den Internationella rymdstationen, ISS. Experimentet kallas för Engineered Heart Tissues och syftar till att förstå hur vävnaderna beter sig i mikrogravitation jämfört på jorden.
Jessica Meir forskar på hjärtvävnad i rymden
Nasa
2020-04-01

Innan Jessica blev en astronaut forskade hon i biologi. Under åren på Brown University fick hon kontakt med PhD-studenten Peter Lee som valde ut Meir att delta i en studie om suturering i mikrogravitation. Nu jobbar Meir och Lee ihop igen, men denna gång från rymden.

Lee är numera biträdande professor i kirurgi på hjärtavdelningen vid Ohio State University Wexner Medical Center och forskar på experimentet Engineered Heart Tissues (EHT). Jessicas del av forskningen genomförs i Life Sciences Glovebox på ISS.

Nasa

- Peter var en av dem som stöttade min dröm att bli astronaut tidigt, säger Jessica. Han öppnade mina ögon för rymdrelaterade möjligheter som annars hade gått förbi mig. Att utföra detta experiment på rymdstationen är oerhört givande, inte bara för att jag bidrar till vetenskapen, utan också för att jag känner att jag ger något tillbaka till Peter.

Forskningen tittar på mänsklig hjärtvävnads funktion i rymden. Det använder en unik 3D-teknik gjord av hjärtceller, också kallade kardiomyocyter som kommer från vuxna stamceller. Forskarna förväntar sig stora skillnader i funktion, struktur och genexpression mellan EHT-vävnader i mikrogravitation jämfört med de på jorden. Att förstå skillnaderna kan hjälpa forskarna att hitta vägar att förhindra eller mildra påverkan under framtida, långtidsuppdrag.

- Vi vet att mikrogravitation och vistelse i rymden påverkar alla system i kroppen och det kardiovaskulära systemet är inget undantag, säger Peter Lee. Vi vet dock inte vad som händer på vävnadsnivå och det är svårt att hålla celler vid liv tillräckligt länge för att göra långtidsstudier. Den konstruerade vävnaden gör det möjligt för oss att studera effekterna under lång tid.

Läs mer om forskningen här.