Satelliter kommer snart att göra tågresandet säkrare. Med hjälp av satellitstyrning istället för sensorer på marken ska systemet för hur tåg styrs i områden med gles trafik, bli billigare och mer tillförlitligt.
För första gången i Europa har ett projekt, som bland annat finansieras av ESA, visat hur navigations- och telekomsatelliter kan användas tillsammans med befintliga järnvägssignalsystem. Järnvägstrafiken är idag beroende av markbundna nät som fungerar som en del av det europeiska trafikstyrningssystemet, ERTMS, och används runt om i Europa för att styra tåg och ge instruktioner till förarna. Tågen talar om sin position med hjälp av elektroniska sensorer som sitter utplacerade längs spåret. Information om var tåget befinner sig skickas sedan via mobila nät till olika kontrollcenter och därefter tillbaka till tågföraren som bestämmer rutt och hastighet.
Tågförare tar emot viktig information från satelliter direkt i förarhytten. Källa: Ansaldo STS, ESA.
Ett markbundet system är kostsamt och därför inte speciellt lönsamt i avlägsna områden där tågen går sällan. Så istället för att använda sensorer på marken kan tågets position nu läsas av från satelliter.
I april testades systemet på ett passagerartåg på Sardinien. Fler tester är planerade till september och i slutet av året är förhoppningen att systemet ska kunna börja användas fullt ut i Österrike och därefter vidare över hela Europa.