Det österrikiska företaget MagnaSteyr,
som byggt bränsletanken och ledningar till Arianeraketen, har anpassat
teknologin så den nu också kan användas för att bygga nästan helt
utsläppsfria bilar.
Vi bad Karin Holmquist, som jobbar på Rymdstyrelsen med industri- och
fjärranalysfrågor, att berätta mer om denna innovativa teknologi.
-Dessa bilar såväl som raketen drivs av väte som har en enorm
potential som bränsle, bara man löser några tekniska problem. Väte antar
nämligen gasform vid rumstemperatur, och för att den ska vara flytande
krävs en temperatur på maximalt -253°C. Väte måste lagras som en vätska
för att inte anta alltför stor volym vilket betyder att både bränsletank
och ledningar måste vara extremt välisolerade för att klara att hålla
så låg temperatur trots värme från omgivningen. I ett gemensamt projekt
som startade år 2007 byggde MagnaSteyr och BMW hundra stycken vätedrivna
bilar (som även kan köras på bensin) där man har lyckats hålla väte
flytande i tanken under nästan två veckors tid.
Visst är det en bit kvar innan vi kan se vätedrivna bilar på gatorna,
men med den här spinoffen av rymdteknik har man kommit ett stort steg
på vägen!