Sveriges rymdsnillen på SSC i Solna har varit med och utvecklat nytt material som ska användas i flygplansmotorer. Det är ett material som består av flera komponenter men där minst en är metall, en legering. Alla nya komponenter, till i det här fallet flygplansmotorer, behöver hårda tester innan de börjar användas och vägen till att skapa den här legeringen har förstås krävt mycket forskning och hårda tester. I alla typer av tyngdkraft.
På Esrange i Kiruna har aluminiumprover till legeringen värmts upp i en liten ugn ombord på en sondraket som skickades upp från rymdbasen. Under sex minuter föll sedan experimentet fritt samtidigt som det värmts upp till över 700 °C. Därefter övervakade man materialet med hjälp av röntgenstrålning under tiden den svalnar. Här kan du se en kort film på hur det ser ut när metallen svalnar.
SSC har fått uppdraget av ESA som är den enda organisation som kan bidra med den här typen av forskning. Den här nya legeringen väger bara hälften så mycket som de konventionella nickel-legeringar som används idag. Men samtidigt har det nya materialet lika goda egenskaper som sina föregångare.
Men hur viktigt är det med alla de här testerna för att kunna ta fram den här typen av nya material? Jo, flygbolag letar alltid efter sätt att spara bränsle genom att skära ner på planets vikt utan att tumma på säkerheten. Man brukar säga att om man skär ner på vikten med 1% sparas upp till 1,5% bränsle. För kommersiella flygbolag blir de här viktminskningarna snabbt kännbara och kan resultera i billigare biljettpriser och färre mellanlandningar. Detta samtidigt som den totala miljöpåverkan minskas.
Jag tycker att det är roligt att se att rymdforskningen har användningsområden i många olika branscher.
Bild: Tester har även utförts i ESAs centrifug där man kan nå g-krafter 20 gånger krftigare än normalt. Källa: ESA