Bloggen

Robert om grönt bränsle

Robert om grönt bränsle
ECAPS
´
Publicerad
2012-09-12
Uppdaterad
2018-03-15
Dela artikel:

Den 10 september sammanträdde ESA’s medlemsländer för att enas om en väg framåt när det gäller grönt bränsle för rymdbruk. Detta skedde inom ESA’s teknikharmoniseringsarbete och vi träffades på ESTEC, ESA’s tekniska center i holländska Noordwijk.


Dagens konventionella bränslen för framdrivning i rymden är många gånger hälsovådliga i någon mening och man har på senare tid börjat titta på mer miljövänliga alternativ. EU har nyligen tagit med hydrazin, som är ett vanligt förekommande bränsle för framdrivning i rymden, på sin lista över kemikalier som bör försöka avvecklas. Hydrazin är i sig cancerogent och måste handhas under rigorösa säkerhetsrutiner vilket t.ex. gör tankningen mycket komplicerad.


Det svenska företaget ECAPS ligger här långt framme i utvecklingen av sitt flytande gröna bränsle med tillhörande motorer. Man har t.ex. på den svenska satelliten Prisma demonstrerat sina motorer i rymden med mycket goda resultat. Resten av Europa, och världen, ligger långt efter i utvecklingen på detta område och intresset för den svenska tekniken är mycket stort. När det sedan gäller fast grönt bränsle ligger FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) långt framme.


På detta område skulle jag faktiskt vilja påstå att Sverige i visst avseende är världsledande och det är verkligen något vi kan vara stolta över, eller tycker ni inte det?


/Robert