Bloggen

ESA testar gränser för liv

Exempel på en lav som fick följa med till ISS.
ESA Creative Commons-N. McAuley
2012-06-26
Uppdaterad
2018-03-15

För fyra år sedan skickade ESA upp ett paket med levande organismer till den internationella rymdstationen för att testa gränser för att hålla dem vid liv i yttre rymden. Organismerna, som var en blandning av bakterier, lavar, frön och alger, fästes på utsidan av rymdstationen. Där fick de sitta i 18 månader med temperaturväxlingar från -12 grader till + 40 grader under sina 200 varv runt jorden.

Jordens atmosfär skyddar oss från solens UV-strålning men de här organismerna hade bara ytterst lite skydd från ISS mot den starka solstrålningen. Vad hände med de små liven då? Jo nu har forskarna publicerat resultaten och man kan se att laven klarat sig alldeles utmärkt och fortsätter att frodas när förutsättningarna för liv blir lite bättre som de ju är på jorden. De gick helt enkelt in i en sorts dvala och inväntade bättre tider för att sen fortsätta sitt liv!

Upptäckten av lavar som klarar så stark solstrålning utan att förstöras och dö har väckt intresse hos tillverkare av solskyddsmedel. Bättre solkrämer kan bli resultatet med andra ord. Dessutom visar detta att det är möjligt att liv kan flyttas från en planet till en annan inom solsystemet genom att t.ex. färdas på en asteroid.