
Beslutet att avsluta programmet med rymdfärjor p.g.a. höga kostnader och risker börjar nu sjunka in hos amerikanerna och det märks här i Florida. Företaget United Space Alliance som är NASA:s viktigaste underleverantör i det bemannade programmet varslade i förra veckan drygt 2500 anställda om uppsägning. Det är med andra ord lite blandade känslor att vara på plats vid Kennedy Space Center inför rymdfärjan Endeavours sista färd på fredag kl 21.47 (sv.tid). Men den här gången har jag en förhoppning om att faktiskt få se en rymdfärja gå iväg på riktigt, och det är verkligen på tiden. De första färderna (1981 och 1982) var skådespel på TV, vi var ett gäng kompisar som lyfte ut TV:n i trädgården för att få lite bättre känsla. För 25 år sen, 1986, var jag på turistbesök på Johnson Space Center i Houston och fick möjlighet att gå in i nedre däck på en fullskalemodell av rymdfärjan men jag tog chansen och klev ut genom slussen och ut i lastutrymmet för att på egen hand börja undersöka astronauternas arbetsmiljö. Det blev en skarp tillrättavisning om att inte röra sig på förbjudet område men faktiskt inte så mycket mer. När jag på senare år har varit på JSC tillsammans med journalistgrupper märks det tydligt att säkerhetstänkandet har blivit mycket viktigare, till och med så viktigt att man får eskort av utsedda följeslagare ända in på herrummet.
Här i Florida är det inpasseringen till presscentret som är nålsögat, och inpasseringen sker på ett helt annat ställe än där presscentret ligger. Som icke-amerikan får man inte köra bil själv inom området istället måste man vänta på transport och det kan bli lång väntan, vid ett tillfälle fick jag vänta i tre timmar för att det pågick en julfest. Men har man väl kommit in så fungerar presscentret alldeles utmärkt, framförallt personalen är väldigt kunniga. På presscentret finns många journalister som bevakar varje rymdfärja och de har många historier om förseningar och inställda uppsändningar. Men det är samtidigt en del av rymdverksamheten, det går inte att riskera last och besättning om inte läget är helt under kontroll. Men förseningar får förstås konsekvenser för de som kommer hit med förhoppning om att få följa en uppsändning av rymdfärjan, en tysk f.d. kollega var på plats här i Florida vid åtta tillfällen innan hon till slut fick vara med om ett lyckat startskott.
På kvällen innan uppsändningen brukar astronauternas familjer arrangera en mottagning för sina gäster på plats här i Florida. Astronauterna är inte med, de sitter ju i karantän, men det brukar komma en hälsning per telefon eller videolänk. För att visa hur nära man kan vara utan att få uppleva uppsändningen kommer här ett foto på den T-shirt som delades ut vid mottagningen för den kanadensiske astronauten Steve MacLeans andra rymdfärd. Han är numera chef för rymdstyrelsen i Kanada.

Det blev en T-shirt men uppsändningen av STS-115 blev försenad så jag såg inget den gången heller. Nu hoppas jag att besättningen på STS-134 kommer iväg som planerat på fredag så att President Obama och vi andra hundratusentals åskådare får vinka lycka till på rymdfärjan Endeavours sista resa på väg till rymdstationen ISS.
Hälsningar Johan, chefredaktör Rymdkanalen
Bilder: Johan, Rymdkanalen.