
Motortest. Här provas nästa generation av Volvo
Aeros munstycke med Sandwichteknologi i DLRs testanläggning i
Lampoldshausen, Tyskland, på en Snecma motor vid en s.k. ARTA kampanj
under ESA/CNES ledning.
Ikväll lyfter ATV-2 med Ariane 5-raketen och det kommer bli mäktigt.
Vill du se uppsändningen live? Gå in på denna länk kl 22:57 svensk tid ikväll tisdag.
Igår intervjuade vi Lars Nordfeldt på RUAG Space som gjort styrdatorer och telemetriantenner till raketen.
Idag har turen kommit till Håkan Lindgren på Volvo Aero, företaget som tillverkat munstycken och turbiner till raketen.
Utsätts era munstycken och turbiner för extra belastningar?
För oss är denna uppskjutning väldigt lik den förra med ATV-1, så vi ser inga större eller nyare laster på våra detaljer.
Hur vet ni att ni kommer klara uppsändningen av den tyngsta pjäsen i ESA:s historia?
Inför uppskjutningar med olika payloads och i olika banor, så lägger man ned mycket omfattande beräkningar på hur det kommer att påverka raketkonstruktionen och dess ingående komponenter, innan man ger "grönt ljus". Precis som vid tidigare uppskjutningar.
Vi tackar och bockar för Håkan Lindgren på Volvo Aero!
Ikväll lyfter vi.
Vill du se uppsändningen av ATV-2 med Ariane 5-raketen live? Gå in på denna länk kl 22:57 svensk tid ikväll tisdag.