Här har vi samlad vanliga frågor om de nationella teknikutvecklingsprogrammen.
Vanliga frågor om de nationella teknikutvecklingsprogrammen
´
Publicerad
2025-12-01
Dela artikel:

Vem kan söka bidrag?

Bidragsmottagaren ska vara en juridisk person med driftställe och organisationsnummer i Sverige. Företag ska ha giltig F-skattsedel. Universitet, högskolor och forskningsinstitut kan också söka. Vilka bidragsnivåer som är tillämpliga för olika organisationer skiljer sig från program till program. Läs utlysningstexten noga eller kontakta programansvarig för mer information.

Kan vi söka som konsortium?

Ja, det är möjligt att flera organisationer samarbetar i ett projekt. En part måste stå som huvudsökande och är den som får hela bidraget utbetalt från Rymdstyrelsen. Huvudsökande ansvarar för att upprätta avtal med övriga parter om ansvar och kostnadsfördelning.

Varje deltagande organisation bedöms individuellt när det gäller bidragsnivåer. Exempelvis gäller för en genomförbarhetsstudie att ett litet företag kan få upp till 70 % av stödberättigande kostnader, medan ett stort företag kan få upp till 50 %. Om arbetsfördelningen är 50–50 mellan det lilla företag och det stora företaget blir den genomsnittliga stödnivån för projektet 60 %.

Kan olika företag i ett projekt använda olika typer av statligt stöd, till exempel de minimis och stöd enligt gruppundantagsförordningen?

Nej, inom ett och samma projekt får inte olika företag använda olika stödformer. Alla deltagande företag måste använda samma grund för statsstödet. Däremot kan flera företag i ett projekt välja att använda de minimis-stöd, och då bedöms varje företags stöd individuellt enligt gällande regler.

Hur mycket bidrag kan jag söka?

Det finns ingen fastställd övre gräns för hur stort bidrag som kan beviljas. Ansökt belopp ska dock stå i rimlig proportion till projektets omfattning, mål och förväntade resultat.

Bidragsnivån beror på organisationstyp, projektets karaktär (till exempel industriell forskning, experimentell utveckling eller genomförbarhetsstudie) samt vilket program och vilken utlysning det gäller. Alla bidrag omfattas av EU:s statsstödsregler och ges antingen enligt gruppundantagsförordningen (GBER) eller som stöd av mindre betydelse (de minimis). För de minimis gäller ett tak på 300 000 euro under tre räkenskapsår.

Som jämförelse låg majoriteten av beviljande bidrag för projekt inom de nationella teknikutvecklingsprogrammen under 2025 någonstans i spannet 0,5–5 miljoner kronor. Inom programmen gäller en maximal projekttid om tre år.

Hur ser utbetalningstakten ut?

Utbetalning sker mot faktura efter godkänd rapportering. Rymdstyrelsens budget gäller per kalenderår, vilket innebär att utbetalningarna planeras så att de ryms inom respektive års budgetram. Fördelningen av bidraget över projekttiden beror på projektets längd. Den första förskottsbetalningen omfattar normalt sett mellan 20 procent och 40 procent av det beviljade bidraget och minst 15 procent betalas ut vid godkänd slutrapport. Nedan visas exempel på vanlig fördelning per kalenderår:

Antal kalenderår

Exempel på årsvis fördelning (%)

2

40–60, 30–70

3

40–40–20, 30–40–30

4

40–20–20–20, 30–30–20–20

Den totala projekttiden får inte överstiga 36 månader, vilket kan belasta fyra separata årsbudgetar. Hur ofta utbetalningarna sker under året kan överenskommas individuellt mellan varje organisation och ansvarig handläggare på Rymdstyrelsen.

Vilka kostnader är stödberättigande?

Endast faktiska, styrkta kostnader som uppkommit under projekttiden och är direkt kopplade till projektet. Exempel är personalkostnader, utrustning, kontraktsforskning, konsulttjänster och nödvändiga driftkostnader. Kostnader som en utländsk organisation med fast driftställe i Sverige har ska vara hänförliga till filialens eller driftställets verksamhet för att vara stödberättigande.

Hur skickar vi fakturan för utbetalning av bidraget?

Fakturering ska ske via elektronisk faktura enligt Rymdstyrelsens anvisningar. Detaljerad information om format, adress och vilka uppgifter som måste finnas på fakturan finns under Kontakta Rymdstyrelsen: Kontakta Rymdstyrelsen - Rymdstyrelsen.

Rymdstyrelsen har att förhålla sig till en strikt kalenderårsbudget, vilket innebär att beslut om bidrag under ett visst år endast gäller fram till årets slut. För att säkerställa att utbetalning kan ske inom budgetåret är det viktigt att fakturan inkommit i god tid. Fakturor för bidrag som avser innevarande år ska därför vara Rymdstyrelsen tillhanda senast den 30 november.

Vad gäller för sekretess?

Ansökningar är allmänna handlingar och sekretessprövning görs enligt gällande lagstiftning. Om viss information ska behandlas konfidentiellt måste detta tydligt anges i ansökan. Det ska framgå exakt vilken information som önskas skyddas, eftersom det inte är möjligt att begära sekretess för hela ansökan eller för enskilda sidor.

Vår projektansökan beviljades! Vad ska vi göra nu?

Grattis! Nästa steg är att fylla i blanketten Godkännande av projektvillkor och mejla den till programansvarig. När blanketten har godkänts kan ni påbörja projektet och skicka in den första fakturan.

Ni kommer att tilldelas en handläggare från Rymdstyrelsen som ansvarar för att följa projektet under hela dess genomförande. Handläggaren kommer att ta kontakt med er inom kort.

Vi fick avslag på vår ansökan och vi är inte nöjda med beslutet. Kan vi överklaga?

Nej, det är inte möjligt att överklaga Rymdstyrelsens beslut.