Mängden rymdskrot som ligger i omloppsbana runt jorden blir allt större, i takt med att vår aktivitet i rymden ökar. Skrotdelarna kan bestå av gamla raketer, satelliter eller delar av farkoster som lossnat från tidigare uppsändningar. Delarna hamnar i omloppsbana runt vår jord och riskerar att träffa de nya, aktiva farkosterna som skickas upp. Problemet med rymdskrotet växer ju fler satelliter och farkoster vi skickar upp i rymden och risken är stor att det kan orsaka kostsamma skador på nyare farkoster, eller till och med försätta människor i rymden i fara.
För att förhindra att rymdskrot kolliderar med andra satelliter och farkoster arbetar forskare för att kartlägga var allt skrot befinner sig och hur deras omloppsbanor ser ut. Sedan tidigare har man använt ett laserbaserat system som endast gått att använda dagtid. Men nu har den europeiska rymdorganisationen (ESA), tillsammans med forskare vid Institute for Space Research i Österrike, utvecklat ett system som även kan observera rymdskrotet i dagsljus.
- Vi är vana vid att man bara kan se stjärnor på natten och på samma sätt har det varit när det kommer till att kunna observera rymdskrot med teleskop. Det har bara gått att observera föremål med låg bana under ett smalt tidsfönster på dagen. Men med den nya tekniken blir det nu möjligt att spåra föremål som tidigare varit ”osynliga” på himlen, vilket innebär att vi kan arbeta hela dagen med lasern och undvika kollisioner, säger Tim Flohrer, chef över ESA:s rymdskrotavdelning.
Den nya metoden för laserdetektion hjälper till att förbättra kartläggandet och att förutsäga rymdskrotets omloppsbanor. Genom att använda en speciell kombination av teleskop, detektorer och ljusfilter vid vissa specifika våglängder är det möjligt att öka kontrasten på föremålen som då kan observeras trots dagsljuset. Att man nu kan söka efter rymdskrot i dagsljus ökar tiden då observationer kan göras och det blir därför lättare att hålla de aktiva farkosterna säkra uppe i rymden.