Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” är ett studiematerial i form av ett rymdäventyr med spännande uppdrag för elever i årskurs 4–6 (delar kan även användas i åk 1-3) och som sätter fokus på rymden, matematik och programmering. Materialet är uppdaterat enligt Lgr22.
´
Publicerad
2022-06-14
Dela artikel:

Ladda ner och skriv ut

Lärarhandledning, (PDF-fil, 3,39 MB)
Elevboken,  (PDF-fil, 8,34 MB)

Se en film om rymdskrot

Johan Köhler från Rymdstyrelsen berättar om rymdskrot (till kapitel 2 "Rymdskrot")
Se filmen här

Om materialet

Materialet är en fortsättning på ”Leia och björndjuren – en upptäcktsresa i rymden” som Rymdstyrelsen tidigare har givit ut, ett material som är riktat till årskurs F-3 och handlar om planeterna i vårt solsystem.
Materialet består av en berättelse i fem kapitel med tillhörande uppdrag där eleverna får lösa matematik- och programmeringsuppgifter och svara på frågor om rymden. Det finns en lärarhandledning med lektionsförslag och länktips samt ett separat elevmaterial där hela äventyret finns med serieinspirerade bilder som lockar till läsning. I elevmaterialet ingår kunskapsfrågor, faktadelar, matematik- och programmeringsuppgifter.
Eleverna får följa med de tre björndjuren Obi, Wan och Zen ut i rymden. De sänds upp med den svenska satelliten Mats och behöver rädda satelliten från att kollidera med rymdskrot innan de med hjälp av sin kompis Leia kan fortsätta resan mot Mars, där de ska göra BUS (bygga en Butik med Underbara Godsaker och Solenergi). Materialet låter eleverna ta del av aktuell rymdforskning och de får bland annat lära sig om årstider, år, dag och natt. De får stifta bekantskap med björndjur som även i verkligheten har överlevt besök i rymden – utan rymddräkt. De får lära sig om planeterna och om hur satelliter hjälper oss på jorden, om miljöförstöring, tyngdlöshet och mycket annat. Då huvudpersonerna i vår berättelse är de första varelserna som sätter sina fötter på planeten Mars ges även eleverna möjlighet att resonera och reflektera om hur vi bygger samhällen, vad lag och rätt är och vem det är som ska bestämma.

Koppling till läroplanen

Materialet ligger i linje med Lgr 22. Det kopplar till kursplanen för årskurs 4–6 inom matematik, teknik, fysik, biologi, kemi och samhällskunskap och kan med fördel användas ämnesintegrerat. Genom att kombinera äventyret i berättelsen med det roliga och utvecklande i att räkna och programmera för att lösa utmaningar vill vi med det här materialet inspirera elever till att lära sig mer om rymden, programmering och matematik. Materialet är uppbyggt så att det ska kunna användas som en helhet eller som valbara delar. Materialet kan även delvis användas i åk 1-3, det kopplar då till ämnet NO.
Materialet är framtaget i samarbete mellan Rymdstyrelsen, Kodcentrum och Mattecentrum.

Kodcentrum

Kodcentrum är en ideell förening som gratis introducerar barn till programmering och digitalt skapande. Med hjälp av volontärer stärker vi den digitala demokratin, breddar bilden av vem som programmerar och vad som är möjligt att skapa med kod. Läs mer om oss på Kodcentrum.se och hitta pedagogiskt material på Kodboken.se.

Mattecentrum

Mattecentrum är en ideell förening som erbjuder gratis matematikstöd till barn och unga. Föreningen verkar för en likvärdig kunskapsinhämtning och att öka kunskapen i och intresset för matematik. Läs mer om oss på Mattecentrum.se och ta del av våra verktyg Matteboken.se, Pluggakuten.se, Formelsamlingen.se och mötesplatserna räknestugor som finns runt om i hela landet.