‘Unto dust shalt thou return’ - Hayabusa2's discovery of asteroid regolith properties

Till stoft skall du åter varda – en studie kring uppkomsten av asteroidregolit

Under de senaste åren har ett flertal rymdsonder såsom japanska Hayabusa2 och amerikanska OSIRIS-REx gjort intensiva studier av asteroider genom besök och provtagning på asteroiderna Ryugu och Bennu. Målet med detta projekt är att genom experimentella studier kopplade till modellering få ökad förståelse kring hur den lösa materien på en asteroids yta, sk regolit, uppstår och bryts ner. Detta kommer att ge viktiga pusselbitar kring uppkomsten och egenskaperna av denna typ av atmosfärlösa himlakroppar i solsystemet. Under lång tid har teorin varit att uppkomsten av regolit endast beror på kollisionsprocesser. Under senare tid har dock denna teori utmanats, och termisk utmattning lyfts fram som en möjlig och kanske till och med dominerande mekanism för tillkomsten av regolit på atmosfärlösa himlakroppar. Det finns dock fortfarande många frågetecken kring hur effektiv denna process är i jämförelse med den rena kollisionsmekanismen, vilket till stor del beror på att det saknas kunskap kring vilka parametrar som i huvudsak styr dessa processer. Det krävs därför ytterligare studier och insikt kring dessa parametrar för att man på bästa sätt kan analysera de materialprover från asteroider som har hämtats till laboratorier på jorden, och förstå de processer som har skapat dem. Detta projekt, som möjliggörs genom att huvudsökande också deltar i Hayabusa2 projektet, kommer att studera om - och under vilka förutsättningar - termisk utmattning kan vara den dominerande mekanismen för uppkomsten av regolit på atmosfärlösa himlakroppar i solsystemet, och om det finns kännetecken som kan identifieras i de materialprov som rymdsonderna har hämtat till jorden.

Dnr