Doktorandtjänst i karakterisering av exoplaneter

Exoplanetforskning är ett snabbt växande område där gränserna för vad som är möjligt ständigt utvidgas. Häpnadsväckande upptäckter har möjliggjorts tack vare utvecklingen av sofistikerad instrumentering, så som rymdteleskopen HST, CoRot, Kepler och Spitzer, samt markbaserade teleskop dedikerade till passageobservationer eller radialhastighetsmätningar. Flertalet nya rymdteleskop som är dedikerade till exoplanetforskning är nu på gång, däribland CHEOPS som nyligen sändes upp i december 2019. CHEOPS är ämnad att karakterisera planeter snarare än att upptäcka dem, genom att göra noggranna mätningar av hur ljuset ändras när en planet passerar framför sin stjärna. CHEOPS är en Schweizisk-ledd ESA-mission med svenska bidrag finansierade av rymdstyrelsen. Vi föreslår här att finansiera en doktorandtjänst för att hjälpa till med att analysera den stora mängd data som nu produceras av CHEOPS. Expertisen doktoranden förvärvar kommer vara mycket eftertraktad också för andra missioner de kommande åren.

Dnr