PoGO+

Jorden befinner sig i ett kontinuerligt flöde av olika sorters elektromagnetisk strålning från rymden. En del av detta kommer som synligt ljus, vilket är ett välkänt faktum för alla som blickat upp mot den stjärnfyllda himlen en klar natt. Vår första förståelse av universum grundade sig just på studier av detta synliga ljus, men det blev snart känt att studier av andra typer av strålning kunde bredda vår förståelse avsevärt. Nuförtiden använder vi ett brett spektrum av våglängder - från radioområdet till röntgen och gammastrålning. Men även om strålning har använts i många år för att studera astronomiska objekt, utnyttjas normalt inte all information den bär på. En egenskap hos vågorna som normalt inte mäts är deras polarisation - information om det plan vari vågorna svänger. Genom att utveckla instrument som kan mäta polarisation i strålningen från källor i rymden, kan vi öppna ett helt nytt fönster mot universum. Denna projektn är inriktad mot forskningsfältet röntgen polarisation studier av astrofysikaliska objekter sasom pulsarer och svarta hål.

Diarienummer