Högtflygande ambitioner hero

Högtflygande ambitioner

Virgin Orbit lyckades i helgen för första gången placera satelliter i omloppsbana, NASA utförde drifttest på sin nya jätteraket, Blue Orignin förbereder sig för rymdturister efter lyckat rakettest och SpaceX planerar att i dagarna sända upp 60 nya Starlink-satelliter. Om det inte varit tydligt tidigare står det nu helt klart att vi befinner oss i en ny tid av rymdkapplöpning.
Boeing 747 med raket
Virgin Orbit/Greg Robinson.
Flygplanet Cosmic Girl släpper raketen LauncherOne för första gången under ett dropptest i juli 2019.
Publicerad
2021-01-18
Dela artikel:

De senaste tio åren har mycket hänt inom den kommersiella rymdmarknaden. Förbi är tiden då stater tävlade mot varandra att först nå ut till stjärnorna. Nu står det istället mellan multimiljardärer som Elon Musk (SpaceX), Jeff Bezos (Blue Origin) och Richard Branson (Virgin Orbit). Det är fortfarande de stora rymdmyndigheterna som står för den viktiga rymdinfrastrukturen och vem som helst kan inte utföra rymdprojekt utan de rätta tillstånden. Tävlingen består oftast i att vinna kontrakt av exempelvis NASA, men teknikutvecklingen drivs ytterst av dessa megarika visionärers fantasi.

I torsdags, den 14 januari, lyckades Blue Origin med bedriften att sända upp sin raket, New Shepard, 107 kilometer upp i luften, släppa en kapsel som under ett kort tag befann sig i tyngdlöshet och säkert landa raketen igen 7 minuter senare. Kapseln återvände till jorden med hjälp av fallskärmar. Detta var trettonde gången Blue Origin flugit New Shepard och skillnaden den här gången var att kapseln uppgraderats och i stort sett färdigställts för att kunna ta människor med sig nästa gång. Jeff Bezos, som nyligen tappat placeringen som världens rikaste man till rymdkonkurrenten Elon Musk, hoppas kunna flyga rymdturister redan under 2021. Prislappen för en biljett kommer ligga på runt 200 000 dollar enligt källor på bolaget.

Igår, den 17 januari, gjorde även Virgin Orbit stora framsteg i sitt rymdprogram. Virgin Orbit är grundat av entreprenören och äventyraren sir Richard Branson som ”bara” är på plats 565 på listan över världens rikaste människor. Virgin Orbit lyckades med att från en specialbyggd Boeing 747 och en bärraket placera satelliter i omloppsbana. Flygplanet flög upp till 10 500 meters höjd, bankade hårt åt höger och släppte samtidigt en 21 meter lång raket som var fastsatt på flygplanets undersida. Raketen startades direkt och fortsatte till 500 kilometers höjd där den släppte sin nyttolast, ett antal kubsatelliter. Virgin har arbetat med projektet sedan 2009 och Virgin Orbits VD Dan Hart sade efter det lyckade försöket att "En ny port till rymden precis har öppnat sig”. Skulle uppsändning från flygplan, så kallad Air launch to orbit, bli säkert och konstandseffektivt skulle det kunna innebära att man kan sända upp raketer i rymden från i princip alla platser på jorden som har en tillräckligt lång landningsbana för flygplan.

Den amerikanska rymdorganisationen NASA spände även de under helgen sina rymdmuskler och testade den kommande jätteraketen Space Launch System (SLS). Bärraketen är densamma som ska användas av NASA inom det nya månprogrammet Artemis. Testet som genomfördes var att bränna raketens huvudmotorer under åtta minuter. Dessvärre stängdes motorerna oväntat av efter bara lite mer än en minut och NASA analyserar just nu vad som kan gått fel.

Så till sist är det imorgon dags för SpaceX att visa var rymdskåpet ska stå när de klockan 14:23 svensk tid planerar att genomföra en uppsändning av 60 nya Starlink-satelliter med hjälp av sin återanvändningsbara bärraket Falcon 9. Detta blir den sjuttonde Starlink-uppsändningen i ordningen och den åttonde gången den specifika Falcon 9 raketen används. Starlink ska med hjälp av ett nätverk på initialt 12 000 satelliter erbjuda internet via satellit var man än befinner sig på jorden. Tjänsten testas redan i USA och Storbritannien med goda resultat. Totalt har SpaceX genomfört 103 uppsändningar med Falcon 9, av de har 64 lyckats återvända till jorden och landa säkert. 46 raketer har flugit mer än en gång. Se uppsändningen här

WebDewey-kategori
×

WebDewey är ett lexikaliskt beskrivande vokabulär, som klassificerar materialet på ett strukturerat sätt. Varje term har ett internationellt gångbart webdewey-nummer och ett svensk termnamn. Läs mer om svenska WebDewey hos Kungliga Biblioteket.

Rymdbloggen